20.11.2020
Pandemia spowodowana wirusem SARS-CoV-2 przebiegunowała kanały dystrybucji treści VR i projektów immersyjnych. Rynek festiwalowy został przeniesiony w przestrzeń cyfrową, ekspozycje w instytucjach wystawienniczych zostają zawieszone lub przeniesione. Powstały nowe platformy skupiające twórców i odbiorców (ci drudzy zaczynają być kreatorami przestrzeni responsywnych), zaczęły tworzyć się nowe społeczności, do których można dołączyć w formie desktopowej lub za pośrednictwem hmd (head-mounted display). Rynek zyskuje na wartości, specyfikowane są nowe rozwiązania i technologie. Podczas spotkania omówione zostaną powyższe zagadnienia, jak również prognozy rozwoju technologii, rynku oraz wartości artystycznych projektów XR. Czym jest czucie poprzez technologię, czy przedłuża ona nasze postrzeganie i czy możliwe jest pełne zanurzenie w iluzji rzeczywistości wirtualnych?
Przyszłość XR: nowe formy odczuwania
-
Jakub WróblewskiJakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Dr hab. Jakub Wróblewski prof. ASP jest artystą interdyscyplinarnym, reżyserem i operatorem. Zajmuje się video, filmem interaktywnym, narracją audiowizualną, teorią filmu, graficznymi strukturami narracyjnymi, działaniami immersyjnymi oraz projektami z nurtu art and science. Zakres jego poszukiwań jest szeroki, a strategia artystyczna opiera się na badaniu i poszerzaniu granic medium, którym aktualnie się zajmuje. Po roku 2017 jego zainteresowania oscylują w kierunku rzeczywistości wirtualnej, silników gameingowych, eksperymentów z technologią 3D oraz problemu ucieleśnienia. Obecnie pracuje nad publikacją A Rudimentary and Practical Treatise on Embodiment for Beginners. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doktor habilitowany, pracuje na macierzystej uczelni – jest adiunktem na Wydziale Sztuki Mediów, prowadzi autorską dyplomującą Pracownię 3D i Zdarzeń Wirtualnych na studiach magisterskich. Stypendysta programu Młoda Polska (Narodowe Centrum Kultury), tutor w programie Gaude Polonia (NCK), laureat Grand Prix Szajna Multimedia Festival. Twórca interaktywnej adaptacji ostatniej powieści Jamesa Joyce’a First We Feel Then We Fall (współpraca z dr hab. Katarzyną Bazarnik, Uniwersytet Jagielloński), autor gramatyki wizualnej w filmie Symfonia Fabryki Ursus w reż. Jaśminy Wójcik (nagroda Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej). Razem z Przemysławem Danowskim i Andreiem Isakovem tworzy kolektyw artystyczny specyfikujący i produkujący interaktywne doświadczenia VR (Bardo, Connexions, Lovestory).
-
Przemysław DanowskiPrzemysław Danowski
Przemysław Danowski
Artysta interdyscyplinarny zajmujący się takimi zagadnieniami, jak dźwięk przestrzenny, dźwięk proceduralny, dokument immersyjny oraz doświadczenia VR/AR. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej (PMKA) prowadzonej wspólnie przez AMFC i ASP w Warszawie. Po studiach wykładowca w tejże Pracowni. Od 2010 roku wykładowca w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej, a od 2014 roku asystent na Wydziale Reżyserii Dźwięku w specjalności reżyseria dźwięku w multimediach. Wraz z dr. hab. Jakubem Wróblewskim i mgr. Andreiem Isakovem (obydwaj: ASP w Warszawie) tworzy interdyscyplinarny zespół Inexsistens zajmujący się interaktywnymi kreacjami immersyjnymi. Współpracuje jako wykładowca m.in. z Wydziałem Sztuki Mediów ASP w Warszawie oraz Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab przy Szkole Filmowej w Łodzi.
-
Weronika LewandowskaWeronika Lewandowska
Weronika Lewandowska
Poetka spokenwordowa, performerka, doktor nauk humanistycznych, badaczka nowych mediów i doświadczeń immersyjnych. Przez wiele lat aktywna animatorka polskiej sceny VJskiej i organizatorka oddolnych inicjatyw oraz wystaw nowomediowych („Share Warsaw”, „Share Poland”, „BYOB Warszawa”, „polishVJing”). Współpracuje m.in. z muzykami, artystami wizualnymi, tancerzami. Zarówno w swojej pracy badawczej, jak i artystycznej łączy metody artistic research z academic research. Badaniami nad kulturą immersji i doświadczeniami immersyjnych zajmuje się od 2010 roku. Reżyserka i scenarzystka „VR Noccc”, a także producentka wykonawcza (vnLab/Szkoła Filmowa w Łodzi 2019). W latach 2014 –2016 była badaczką w projekcie „+-mózg. Kognitywny obraz tańca” – transdyscyplinarnych badaniach percepcji tańca w rzeczywistości wirtualnej (grant Uniwersytetu SWPS). Obroniła doktorat pt. „Doświadczenie immersyjne w performatywnych praktykach artystycznych”. Ostatnio w ramach rezydencji artystycznej w Pradze pracowała nad artystycznym wykorzystaniem technologii 360° do performansu poetyckiego (International Visegrad Fund, Bazaar Festival/Cross Attic).
Doświadczenie „VR Noccc” powstało na podstawie jej wiersza spoken wordowego, który został przetłumaczony na 13 języków, zaprezentowany w ponad 20 krajach i na 3 kontynentach. Można go było usłyszeć także podczas wystawy „The Liberated Voice – Sound Poetry” w Palais de Tokyo w Paryżu (2019), prezentującej najważniejsze zjawiska i utwory poezji dźwiękowej w XX–XXI w.
Zajmuje się digital storytellingiem w kontekście sztuki performansu i mediów społecznościowych. Interesują ją: VR zaangażowany społecznie, dziennikarstwo immersyjne, wykorzystanie i rozwój VR/AR/XR w live performance art (w tym w tańcu, poezji) i w innych działaniach w czasie rzeczywistym.
Prowadzi warsztaty ze spoken word, creative writing, literackich performansów i digital storytellingu. Wykłada na Uniwersytecie SWPS (od 2014) i School of Forms (od 2020) w Warszawie. Prowadziła gościnnie wykłady i warsztaty dla m.in. Performance Art Studies/Kunsthøgskolen w Oslo, Manchester Metropolitan University, School of Forms w Warszawie i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Publikowała w „Czasie Kultury”, „Kulturze Popularnej”, „Dwutygodniku”, „Ha!Art”.
„Na brzegu zanurzenia”, Dwutygodnik: https://www.dwutygodnik.com/artykul/5271-na-brzegu-zanurzenia.html
„VR Noccc/Nightsss”, trailer: https://vimeo.com/424299323
LinkedIn : https://www.linkedin.com/in/weronika-lewandowska-07b617113/
SpokenWord Noccc: https://vimeo.com/34963162
Projekt AV plan.kton: https://vimeo.com/34472863 -
Marcin ŁunkiewiczMarcin Łunkiewicz
Marcin Łunkiewicz
Założyciel mimo.ooo, zespołu zajmującego się kreowaniem, produkcją i dystrybucją formatów XR/AI, pionier VR w Europie. Pracuje nad automatyzacją procesów kreatywnych, jego celem jest stworzenie narzędzi opartych na algorytmach AI, które będą automatycznie generowały zindywidualizowane treści dla poszczególnych użytkowników – oraz projekcją ich w formacie XR.
Z prelekcjami dotyczącymi czwartej rewolucji przemysłowej, rynku XR/AI/5G oraz narracji w XR wystąpił na festiwalach i prezentacjach w Warszawie, Wiedniu, Londynie, Paryżu, Brukseli, Katowicach, Tallinie, Poznaniu, Gdyni, Krakowie, Jokohamie, Kioto, Osace, Oslo i Nowym Jorku.
Jako producent treści działa na rynku od 2000 roku. Krótkie filmy i reklamy, które produkował, zdobyły ponad dwadzieścia nagród na festiwalach polskich i międzynarodowych, w tym tę najważniejszą. Od 2015 zajmuje się technologiami immersyjnymi i sztuczną inteligencją, w tym czasie eksperymentował, produkował treści, budował kamery 360 czy platformy dystrybucyjne XR. W 2017 roku wraz z Multikinem uruchomił sieć kin VR o nazwie MultikinoVR by mimo.ooo. W 2019 roku wraz z Metro Properties uruchomił VRCity by mimo.ooo, strefę VR w centrum handlowym M1 w Warszawie.
Najważniejsze produkcje kreatywne:
- CVR „Kobieta na krańcu świata”, 20′, reż. Maciej Piotrowski, produkcja mimo.ooo, koprodukcja TVN, Discovery VR, sierpień 2019, dystrybucja w kinach VR MultikinoVR Warszawa, Poznań, Szczecin, Łódź, VRcity Marki, jako producent: https://www.youtube.com/watch?v=Cos-gjCXMaY&feature=youtu.be
- CVR „G.E.N VR” 90′ reż. Grzegorz Jarzyna, koprodukcja Instytut Adama Mickiewicza, TR Warszawa, mimo.ooo, marzec 2017–2018, dystrybucja festiwali, jako producent: http://trwarszawa.pl/projekty/wydarzenie/n/gen-vr/
- CVR serial „Para nie do pary”, 5 × 5′, odcinki 1–5 , produkcja mimo.ooo, koprodukcja TVN/player.pl, premiera listopad 2016– 2017, dystrybucja player.pl, platforma VOD, jako producent: https://player.pl/seriale-online/para-nie-do-pary-odcinki,4744/odcinek-1,S01E01,66280
- interaktywna aplikacja VR „Sorcerum”, dystrybucja Steam VR, 2018
- interaktywna aplikacja VR „Be a Bee”, dystrybucja Oculus Rift, 2018
- interaktywna aplikacja VR „Dark City”, dystrybucja Oculus Rift, 2017
- interaktywna aplikacja VR „Horse Riding Jumping Master”, dystrybucja Samsung Gear VR, 2016
- film krótkometrażowy „Mały palec”, reż. Tomasz Cichoń, 30′, 2014, jako producent: https://ninateka.pl/film/maly-palec-tomasz-cichon
- film krótkometrażowy „Przedtem, potem”, reż. Edyta Serwruk, 30′, 2013, jako producent: https://ninateka.pl/film/przedtem-potem-edyta-sewruk
- krótki film animowany „Świteź”, reż. Kamil Polak, animacja w technice 3D, 20′, premiera w 2011 roku na 61. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, jako producent: https://vimeo.com/20013168
- krótki film animowany „Peter and the Wolf” („Piotruś i wilk”), reż. Suzie Tempelton, jako kierownik postprodukcji: https://www.youtube.com/watch?v=RDs-VbbDfzQ