Wykład opowiada o próbach alternatywnego modelowania SI na przykładzie eksperymentalnej instalacji o nazwie HYPNOTIC AI, stworzonej przez Anię Malinowską i Przemysława Jasielskiego w nurcie badań przez sztukę. Tym samym angażuje się w dyskusję na temat „nieświadomości maszyn”, polemizując z dominującymi izomorficznymi modelami sztucznej inteligencji, które – naśladując ludzką umysłowość – ograniczają wgląd w osobliwą inteligencję maszyn. HYPNOTIC AI oferuje rodzaj interakcji między komputerem a człowiekiem umożliwiający doświadczenie ich fenomenologicznych odrębności na poziomie wymiany wolnej od intelektualnych kodów. Odwołując się do technik hipnozy i komunikacji na poziomie nieświadomości, HYPNOTIC AI skłania do „odpoznania” AI jako czegoś więcej niż narzędzia czy symulacji, badając jej potencjał jako medium doświadczalnego, które komunikuje się poza tradycyjnymi kodami i materialnością. Wykład zgłębi implikacje systemu HYPNOTIC AI w odniesieniu do problemu SI, relacji człowiek – maszyna oraz filozoficznych rozważań na temat sztucznej świadomości, odwołując się do innych eksperymentów w projektowaniu i sztuce, inspirując przy tym do nowych dyskusji na temat ewoluującej dynamiki między ludzką kognicją a inteligencją maszynową.
Inteligentne nieświadomości
-
Ania MalinowskaAnia Malinowska
Ania Malinowska
Dr hab. Ania Malinowska, profesorka UŚ – badaczka nowych technologii, semiolożka kultury, autorka, kuratorka, hipnoterapeutka. Zajmuje się badaniami nad semiotyką miłości w kontekście kohabitacji ludzi i inteligentnych maszyn, a także kulturami emocji, czucia oraz afektu. Związana z Uniwersytetem Śląskim, współtworzy na tejże uczelni (wraz z prof. Michałem Krzykawskim) Centrum Badań nad Technologiami. Realizowała projekty badawcze w The New School w Nowym Jorku oraz na Uniwersytecie Kalifornijskim Berkeley (USA). Jest stypendystką Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (Senior Research Award 2018–19) oraz laureatką grantów NCN MINIATURA (2017) i OPUS (2020–24; 2024–27), a także uczestniczką projektu Networking Ecologically Smart Territories w ramach programu Marie Curie Actions Horizon 2020. Jej ostatnia monografia pt. Love in Contemporary Technoculture (Cambridge University Press, 2022) wpisuje się w krytykę ponowoczesnego posthumanizmu.